Ponedjeljak, 25. studenoga 2024.

Dubrovačke ljetne igre postale festival koji promiče rodnu ideologiju

Prvim zrakama ljetnog sunca Dubrovnik se mijenja. Rijeke turista ispunjavaju stari grad, žele čuti priču o Republici koja je skupo plaćala svoju slobodu, žele vidjeti gotičko-renesansni-barokni grad koji je odolijevao Mlečanima, Turcima i Austrijancima. Posebno im u sjećanju ostaje noć kada Dubrovnik ponovno postaje mjesto koje se vraća u slavne dane. Podizanje zastave Libertas označava početak Dubrovačkih ljetnih igara, ali i odavanje počasti onima koji su Dubrovnik zadužili svojim književnim djelima. Grad sv. Vlahe na nekoliko tjedana oživi na mistični način. Ipak, to više nije slučaj.

Nakon što se dogodila profanacija kulturne manifestacije Splitsko ljeto, radikalni rodni ideolozi odlučili su svoje šape usmjeriti prema gradu M. Držića, I. Gundulića, I. Đurđevića, J. R. Boškovića… Program ovogodišnjeg “kulturnog” festivala je izmijenjen, a na tvrđavi Lovrijenac, simbolu otpora Mlečanima, odigrana je druga premijera Dubrovačkih ljetnih igara. Komedija „Na tri kralja ili kako hoćete“, nastala prema istoimenoj djelu W. Shakespearea, odigrana je pred svjetinom koja nije bila svjesna što je gledala i slušala.

O čemu se radi? Poljski duo – redatelj Gregorz Jaryna i tekstopisac Roman Pawłowski – uz koprodukciju Zagrebačkog kazališta mladih donio je svjetini priču o rodnim ulogama i traganju za “rodnim identitetom“. HRT je izvijestio o događaju kao o “traganje za seksualnim identitetom” u Dubrovniku.

Komedija donosi životnu priču aristokratskog para (Orsina, kasnije Orsino, i Olivio, kasnije Olivija), koji se u siromaštvu duha suočavaju s nesavladivom razmaženošću, i njihovog odnosa s Violx, nebinarnom osobom – u rodnoj terminologiji nebinarnost bi bila najbliže “srednjem rodu“, u jednom skupom ljetnom odmaralištu. Tijekom izvedbe glumci će “mijenjati“ spolove kao da idu u mjenjačnicu zamijeniti kune za eure. Glumica Mia Melcher, koja glumi ono – Violx, nebinarnu rodnu ulogu je protumačila „kao da Kupid odozgora gleda i kaže evo sad ću ući u ljudsko tijelo pa ću se malo igrati“.

Ozbiljno? Bome se poigrao, žena je “postala“ muškarac! Kako joj je samo brzo narasla brada, a dobila je i tridesetak kilograma i narasla je desetak centimetara. Sigurno bi joj i Dalija Pintarić, poznatija kao Noah Kraljević, pozavidjela. Zanimljivo je spomenuti kako je Ivana Starčević, uz ulogu DJ-a, odigrala ulogu matičara. Čime sve okruniti, nego borbom protiv bračne institucije. I koja je poruke ove komedije? Potrebno je uništiti spol, temeljno biološko obilježje, i instituciju koja regulira odnose između muškaraca i žena. Što će ostati? Sterilni muškarci i žene bez djece, a onda će se čuditi što odbacivanjem svojih “društvenih uloga“ nisu ostvarili slobodu.

Možda bi se već kada spominjemo slobodu, umjesto natpisa „Sloboda se ne prodaje ni za sva blaga svijeta“ na tvrđavi Lovrijenac trebao stajati natpis „Razum se ne prodaje ni za sva blaga svijeta“? Ako svjetina prihvati ovakve proturazumske komedije kao dio festivala, onda možemo očekivati da će kultura u Hrvatsko biti kao (gljiva) kravlja balega (lat. Caloboletus calopus). Nezanimljiva, lošeg sadržaja i teško probavljiva.

Sviđa ti se ovaj članak? Podijeli ga.

Moglo bi te zanimati...